Whitepapers

Aantoonbare verhoging van kwaliteit door zorgdomotica?

Aantoonbare verhoging van kwaliteit door zorgdomotica?
TypeWhitepaper
Datum2019-03-07T00:00:00+01:00
Datum 7 maart 2019
TaalNL
BedrijfVerkerk Service Systemen
Onderwerp Beheer
Zorg

De meerwaarde van zorgdomotica is voor veel zorginstellingen lastig te bepalen. Hoe kan zorgdomotica de kwaliteit van de te leveren zorg

verbeteren?

“Het invoeren van domotica moet geen doel op zich zijn maar echt een middel om de visie op wonen en zorg te realiseren, werkprocessen efficiënter in te richten en doelmatigheid te verhogen. Door de domotica af te stemmen op het zorgproces wordt het verzorgend

personeel efficiënter ingezet in de dagelijkse werkzaamheden. Op deze manier bieden we de zorgverleners de mogelijkheid om meer

persoonlijke aandacht te geven aan de cliënten.”


U zegt dat de domotica wordt afgestemd op het zorgproces. Hoe wordt dit bereikt?

“Het zorgproces van iedere zorginstelling is uiteraard verschillend. Om die reden wordt er altijd gekeken naar de huidige processen en waar verbetering mogelijk is. Door middel van brainstormsessies en informatiebijeenkomsten wordt inzicht verkregen in het denk- en doepatroon

binnen de zorginstelling. Deze uitkomsten vormen de keuze van de soorten zorgdomotica die deze werkpatronen e_ciënter laten verlopen. Een voorbeeld is de vervanging van de nachtelijke looprondes langs cliëntenkamers door controle op afstand met een multisensor via één centraal punt.


Tot welke resultaten heeft deze aanpak geleid?

De Koning: “Bij verschillende partijen hebben wij op deze wijze VSS zorgdomotica geïmplementeerd. De transities zijn ingrijpend en de effecten zijn daardoor snel merkbaar. Cliënten wennen vaak moeiteloos aan hun vernieuwde, meestal sterk verbeterde woon- en leefomgeving.”


Een evaluatie van een Kenniscentrum bij één van de gebruikers bevestigd dit met de volgende resultaten:


·         De personele bezetting is afgenomen met 4,7%. Deze ‘winst’ wordt deels ingezet voor meer persoonlijke aandacht voor cliënten in de dagzorg;


·         Medewerkers hebben ruim 4 uur per dag meer ongestoorde contacttijd met cliënten;


·         De vraag naar wonen in een zorgcentrum met domotica bij de betreffende stichting is met 77% gestegen.

Wanneer je dit whitepaper download ga je ermee akkoord dat je door de leverancier (Verkerk Service Systemen) benaderd kan worden.
Meer informatie hierover vind je in onze voorwaarden.
Whitepaper nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van welke whitepapers er zijn toegevoegd aan de Computable whitepaperdatabase? Abonneer je dan op de gratis nieuwsbrief.

Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.